lördag 5 februari 2011

Recept från "halv åtta hos mig" och lite bilder

Idag har varit en arbetsdag även lika så imorgon!
Det va älskling som skulle laga mat idag och han gjorde jätte goda plankstekar som jag lägger upp en bild på.
Killar dom kan verkligen bara dom vill. Det är inte ofta Benny lagar mat men dom få gånger det händer är jag fruktansvärt tacksam för.
Men och andra sidan funkar de inte för han att laga mat om jag är hemma, har en tendens att lägga mig i och ta över! De är sånt som sker omedvetet.

Efter vi hade avnjutit en god middag så gick vi och tog ett varmt bad tillsammans. Tände lite värmeljus och bubblade på i jaccuzin. Sen har det bara varit mys med massa snask oxh melodifestivalen.


Här kommer recepten från halv åtta hos mig som va på sin första anhalt av sex hemma hos Lina!!

Förrätt

Marias runda

6 pers

6 st rostbröd (vitt eller grovt efter smak)
En burk skagenröra (hemmagjord eller köpt)
En bruk med räkor i lag
En dill kvist


Rosta bröd i brödrosten. Använd ett glas för att trycka ut en rundel. Lägg på skagenröra (hemmagjord eller köpt) Ovanpå skagenröran så lägger man på ett
par räkor och toppar med dill.


Huvudrätt

Ytterfile
En påse med potatisgratäng
Svampsås (hemmagjord eller köpt)
Rödvinssås (hemmagjord eller köpt)
Sallad efter säsong och smak.
(ex sallad, gurka, tomat och paprika)
2 stora Baguette bröd

Marinera ytterfilen efter smak. Olivolja, salt och peppar. Stek i pannan tills de får färg och är genomstekta. Stoppa in potatisgratängen i ungen i 200grader i 20min. Titta till den så den får en fin yta. Tillaga såserna antigen efter påsens anvisningar. Eller svampsåsen börjar man göra en redning och blandar i svamp, soja, salt och peppar. (alltså gör den på ”en höft” så det är svårt att veta exakt hur mycket av varje)
Servera allt med bröd och sallad.



Efterrätt

Cheese cake med björnbär, lime och mini marshmallows

Ger 8-10 bitar
400g färskost av philadelpiatyp
1 burk kondenserad mjölk
3 ägg
Fint rivet skal och saft från en lime
250g frysta och tinade björnbär
2 maräng bottnar. (180g)
2 dl marshmallows




Vispa färskosten med den kondenserande mjölken. Vispa sedan ner ett ägg i taget. Blanda i limeskal och saft. Mosa björnbären. Lägg en maräng botten i en springform, ca 22cm i diameter. Bred ut moset på marängen. Tryck ner mini marshmallows eller bitar av stora. Häll över hälften av färskosts smeten. Lägg på en andra marängen. Och häll över resten av smeten. Ställ formen kallt i minst 5 timmar eller över natten. Ta ut cheesecaken ca 40 min innan servering. Gratinera med björnbär, marshmallows och ringla colasås över.



Egen colasås
Koka en burk med 200gs oöppnad burk med kondenserad mjölk (tag bort etiketten) i en gryta med vatten i 2 timmar. Se till att hela tiden burken är täck med vatten. Fyll på med kokande vatten under tiden om det behövs. Se till att burken svalnat ordentligt innan öppning. Rör såsen slät i en bunke.
 
 
 
La ut en bild på en jättefin bok som jag fick av min älskade vän Malin !!!! Tack gummmmman ..
 
 
 
 


Hoppas ni får en trevlig och skön lördag !!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar